Om min kunst

Jeg har praktiseret min billedkunst i en række år og har haft en del udstillinger både separat- og gruppeudstillinger og har deltaget i flere censurerede kunstudstillinger. Det er hovedsageligt malerier som jeg laver, men også papircollager, skulpturer og foto. Mine værker er som regel figurative, ofte med et budskab, ironi og humor. Inspirationen kommer alle steder fra: Storbyen, naturen, havet, at betragte livet. Jeg har altid kunne lide at lege med ord, at rime, at digte, at skrive. En sætning kan blive til et tema som jeg kan arbejde ud fra i mine værker. Jeg er aktivt medlem af Den Spanske Forening og har rejst en del i Spanien og U.S.A., hvilket ofte kommer til udtryk i mine værker. Jeg har altid været fascineret og inspireret af plakatkunst. Allerede som barn blev jeg begejstret når jeg stod over for en plakat af Sikker Hansen eller Toulouse-Lautrec. Jeg har været elev på kunstskolerne: Den Frederiksbergske Billedkunstskole, Billedskolen i København, Den Klassiske Tegneskole, Glyptoteket.

Om Anne-Marie Nøraa Pedersens kunst, skrevet af multikunstneren, Bjørn Ignatius Øckenholt.                                                                                                                    

Fantastisk er et stort ord. Til gengæld kan det indeholde en hel del. Man kan bo i det fantastiske, tage det på eller leve i det. Det er i nogen grad en virkeligheds opfattelse. En måde at forstå verdenen på. Anne-Marie Nøraa Pedersens billeder er fantastiske på flere måder. De viser verdenen i en optik der muligvis øger den eksistentielle forståelse af det der kan synes indlysende, nemlig at tilværelsen er en sammensat størrelse der, hvis den ikke bliver beskrevet med en vis munterhed kan forekomme noget uoverskuelig og kompleks. Kompleks og uoverskuelig er den måske nok endda, men med vid, begavelse, humor og ikke mindst underfundighed lagt ind i den guddommelige staveplade er der både håb og chance for, at man kommer gennem læsningen i højt humør. Anne-Marie Nøraa Pedersens billeder er, hvis man kan følge sporet at forstå som sådanne staveplader.  

Meningsfylde og meningsløshed er poler på den samme klode, der drejer og drejer så man af og til kan blive i lykkelig tvivl om fodfæstet og til gengæld finde ind til både de store og de små spørgsmål. Og dem er der mange af, og i dette tilfælde i farver så det sprutter i en logik der er lige så særegen som den er velfungerende og fanden i voldsk. Californisk inspireret, tysk formuleret, Pedersensk turneret. Anne-Marie Nøraa Pedersens billedverden er fantastisk. Og det er hendes billeder også.

Bjørn Ignatius Øckenholt.